Ghid avize şi autorizaţii de construire în 2022
O casă e un vis pe care îl împliniți. O casă implică hotărâre, muncă și răbdare. Aceasta din urmă pentru că înainte de a începe construcția, înainte de pune temelia la casă cum spun românii, aveți de obținut avize și autorizații de construire. Acestea solicită timp, perseverență și informații corecte și utile.
Misiunea noastră este să ne facem pe fiecare stradă prieteni care construiesc. Din acest motiv vrem să vă fim alături cu sfaturi în tot procesul, astfel ca voi să vă vedeți visul împlinit. Să vă ridicați casa mai repede, mai simplu și neapărat mai ieftin. Este motivul pentru care realizăm acest ghid pentru voi.
Acest material vine în întâmpinarea voastră să știți ce aveți nevoie înainte de a construi. Apoi, noi vă suntem apoi alături cu materiale de construcții ieftine pe tot parcursul ridicării unei case: de la fundație, la ultimul bec pe care îl înșurubați pentru a aprinde lumina, când casa devine acasă.
Acum, vă descriem ce avize și autorizații de construire aveți nevoie. La final, planifică etapele și cere-ne estimări de preț actualizate pentru casa ta.
Legea Autorizației de Construire care reglementează situațiile din construcții este L50/1991. Ultimele acte importante cu modificări sunt L7/2020 și L193/2019. Aceste legi din urmă vin cu prevederi de relaxare a acordării autorizațiilor de construire și cu mai multe facilități pentru investitori. Un aspect important este acela că numeroase tipuri de lucrări pot fi executate fără autorizație de construire. În principal, este vorba despre lucrări care nu modifică structura de rezistență sau aspectul arhitectural al construcțiilor.
Legislația în vigoare privind autorizațiile și avizele de construire în 2022
Reglementările din construcții sunt stipulate în legea 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, cu modificările ulterioare. Conform prevederilor actuale, procedura de obținere a certificatului de urbanism, dar și a altor acte necesare demarării sau continuării construcțiilor, au fost simplificate și clarificate. Principalele modificări sunt scurtarea duratei de la depunerea cererii la eliberarea certificatului de urbanism de la 30 la 15 zile lucrătoare și posibilitatea emiterii, în funcție de gradul de informatizare al primăriei, și în format digital.
O modificare importantă este adusă de Legea 7/2020, care la art. 37 spune că pot fi acordate drepturi de proprietate cu înscrierea în cartea funciară și construcțiilor care s-au realizat fără autorizație de construire. Acest lucru se poate face în baza unei adeverințe sau certificat de atestare, emis pe baza unei expertize tehnice. Un alt aspect important este acela că funcționarii din primării nu mai pot refuza emiterea certificatului decât prin formularea, în scris, a unui motiv legal și temeinic. Orice abuz se pedepsește cu amendă care ajunge la 5000 de lei. Concomitent, autoritățile locale își asumă responsabilitatea pentru emiterea certificatelor de urbanism, astfel că prejudiciile cauzate de rețelele de gaz sau de apă care pot fi deteriorate în timpul construcției, cad în sarcina autorităților.
Ce ai nevoie pentru a obține autorizația de construcție și cine le eliberează?
Certificat de urbanism
Construirea unei case implică parcurgerea câtorva etape obligatorii, care necesită depunerea de documente care au legătură cu viitoarea construcție și achitarea unor taxe, conform numărului de metri pătrați ai construcției care urmează a fi ridicată. Certificatul de urbanism nu ține loc de autorizație de construcție, dar acest din urmă act nu poate fi eliberat în absența primului.
Certificatul de urbanism este un document esențial, care, alături de autorizația de construcție, permite construcția sau reabilitarea unei construcții în condiții de legalitate. În absența certificatului de urbanism, nu poți obține autorizația de construcție. Conform deciziilor din aprilie 2019, luate de Înalta Curte de Casație și Justiție, dreptul de proprietate asupra unei construcții nu poate fi dobândit în absența celor două documente.
Concret, certificatul de urbanism este un act de informare, prin care autoritățile administrative locale sau județene, după caz, impun constructorului detaliile referitoare la regimul juridic, economic și tehnic al terenurilor și construcțiilor existente la data solicitării.
În același certificat, sunt cuprinse:
- cerințele și condițiile urbanistice care urmează să fie îndeplinite în funcție de specificul amplasamentului;
- lista cuprinzând avizele și acordurile legale, necesare în vederea autorizării construcției.
Cum se emite certificatul de urbanism
Certificatul de urbanism se emite, în baza unei cereri prealabile, de către biroul de Urbanism al localității pe aria căreia urmează a fi ridicată o construcție. Certificatul este semnat de președintele consiliului județean sau de primar, după caz, de secretar și de arhitectul-șef sau de către persoana cu responsabilitate în domeniul amenajării teritoriului din aparatul propriu al autorității administrației publice emitente, responsabilitatea emiterii acestuia revenind semnatarilor, potrivit atribuțiilor stabilite conform legii.
Certificatul cuprinde: elementele de identificare ale solicitantului, dar și pe cele ale viitorului imobil pentru care se solicită certificatul și elementele ce definesc scopul solicitării. Informații referitoare la detaliile specifice pentru fiecare unitate administrativă trebuie solicitate de la primăria sau de la Oficiul de sector/județean al Inspectoratului pentru Construcții, care poate spune cu precizie ce avize sunt necesare pentru fiecare situație în parte. Mai trebuie menționat că, dacă documentele depuse nu sunt conforme sau nu sunt complete, solicitantul este anunțat în termen de 5 zile lucrătoare despre necesitatea unor acte suplimentare, iar acestea trebuie indicate cu exactitate de autoritatea competentă.
Valabilitatea certificatului
Certificatul de urbanism este valabil 12 luni de la data emiterii lui, iar eventuala lui prelungire poate fi realizată prin plata unor taxe suplimentare, care se calculează pentru fiecare situație în parte. În funcție de alte detalii legate de construcție, certificatul de urbanism poate avea de la bun început o valabilitate mai redusă, de doar șase luni, sau mai lungă, de 24 de luni.
Proiectul casei
Proiectul casei este o etapă tratată superficial de cele mai multe ori de proprietari, considerată a fi in totalitate responsabilitatea arhitectului. Există însă și o categorie de persoane care se implica trup si suflet in proiectul casei lor. În proiectarea casei tale urmărește următorii pași pentru a avea un rezultat minunat:
- Fii creativ și inspiră-te – Nu există idei bune și idei rele, ci doar idei potrivite gustului tău sau din contră, idei care nu se pliază proiectului tău. Discută aceste idei cu prieteni, familie, cu toți cei care au petrecut timp în preajma ta și îți cunosc preferințele,notează orice mic detaliu care crezi că te va ajuta mai târziu în realizarea proiectului.
- Organizează-te – Înainte de a merge la un arhitect să îi ceri ajutorul în realizarea proiectului casei tale, organizează-ți toate ideile și cerințele într-o agendă. În acest fel, îți va fi mult mai ușor să îi explici ce îți dorești. Scrie în agendă lucrurile care crezi ca te vor ajuta în acest demers.
- Caută pe Dl Google – Nu mai e un secret că putem găsi orice pe Internet doar cu un click. Există multe site-uri care te pot ajuta în proiectarea casei tale, de la oferirea de soluții pentru poziționarea acesteia până la alegerea elementelor de decor.Tot ce trebuie să faci este să cauți site-ul potrivit nevoilor tale și să începi proiectul.
- Estimează costurile – Partea financiară a unui proiect de casă este cea care de cele mai multe ori îți dă dureri de cap. După ce ai o schiță orientativă a casei, cu nr. de dormitoare, băi, bucătărie, living și tot ce ți-ai propus, fă o listă cu materialele care ți-ar trebui și costurile care le presupune realizarea proiectului tău.Totodată, ar fi bine să îți stabilești un buget de la începutul proiectului, ca să nu fii nevoit mai târziu să faci anumite compromisuri.
- Apelează la un arhitect – Ai fi crezut că acesta este primul pas în proiectarea unei case, dar după cum am văzut, avem nevoie de informare pentru a ști exact ce ne dorim.Specialiștii susțin că este nevoie de cel puțin 4 întâlniri cu proiectantul pentru a definitiva proiectul unei case, asa că, acordă o importanță mare detaliilor și îi oferi proiectantului informațiile necesare realizării proiectului.
Arhitectul
Este o piesa importanta a proiectului casei tale deoarece el iti va pune pe hartie casa visurilor tale. Arhitectul nu doar deseneaza schita casei tale, ci se ocupa de ea atat din punct de vedere functional, cat si estetic. El este cel care iti dimensioneaza camerele si le aseaza in functie de scopul folosintei, iti amplaseaza ferestrele in functie de punctele cardinale si se asigura ca vei avea destula lumina etc.
La discuția cu arhitectul, asigură-te că ai cerut tot ce îți trebuie, cele mai importante lucruri fiind:
– Vederea 3D a casei;
– Amplasarea casei pe teren în funcție de punctele cardinale;
– Proiectul de instalații;
– Proiectul cu mobila care va fi amplasată în fiecare cameră; în acest fel vei avea o viziunea cât de cât completă a casei și vei putea cere anumite modificări.
– Lista cu materialele care vor fi folosite;
– Buget orientativ (dacă se poate).
Avize de construire
Acestea sunt de două tipuri: avize de la furnizorii de utilități, respectiv: energie electrică, apă, canal, salubritate etc. și avize de la autorități, cum ar fi cea de la mediu, ISU, DSP, MapN etc. Avizele necesare sunt specificate în C.U. Eliberarea lor ar trebui să dureze, în funcție de fiecare instituție, de la 30 la 60 de zile.
În funcție de zonă și de specificațiile legale, pentru obținerea certificatului de urbanism și implicit pentru autorizația de construire mai pot fi necesare următoarele avize:
- Aviz de scoatere a terenului din circuitul agricol, ce poate fi obținut de la oficiul de cadastru teritorial;
- Aviz de la Ministerul Culturii, pentru clădiri situate în zone istorice sau culturale;
- Aviz de Mediu, pentru construcțiile situate în apropierea rezervațiilor și parcurilor naturale, siturilor arheologice.
Pentru construcția de case cu destinații mai speciale pot fi necesare și:
- Aviz de sănătate publică, de la DSP;
- Aviz de siguranța la stingerea incendiilor, de la ISU;
- Aviz de la MapN, Autoritate Aeronautică, SRI, SIE în cazul în care terenul este situat lângă astfel de unități de utilitate și importantă strategică.
Dacă vreți să știți exact care sunt calitățile și caracteristicile solului pe care vreți să construiți o casă, puteți opta și atașa la autorizare și un studiu geotehnic. Acest studiu nu este obligatoriu, dar poate fi util în cazul în care doriți să realizați o construcție cu mai multe etaje și vreți să aveți o idee clară despre felul în care trebuie să fie executată fundația.
Cât costă autorizația de construcție?
Obținerea autorizației de construire implică și niște costuri. Potrivit Codului Fiscal, taxa pentru eliberarea certificatului de urbanism se calculează în funcție de numărul de metri pătrați ai suprafeței pentru care se solicită actul. Așadar, în mediul urban, taxele sunt următoarele:
- până la 150 de metri pătrați – între 5 și 6 lei;
- între 151 și 250 de metri pătrați – 6-7 lei;
- între 251 și 500 de metri pătrați – 7-9 lei;
- între 501 și 750 de metri pătrați – 9-12 lei;
- între 751 și 1.000 de metri pătrați – 12-14 lei;
- peste 1000 de metri pătrați – 14 lei + 0,01 lei/metru pătrat pentru fiecare metru peste 1.000.
Dacă vrei să construiești o casă în mediul rural, taxa pentru eliberarea certificatului de urbanism este egală cu 50% din sumele de mai sus. Pentru eliberarea autorizației de construcție pentru o casă sau pentru o clădire-anexă, taxa este egală cu 0,5% din valoarea autorizată a construcției. Dacă ajungi în situația de a fi nevoit să prelungești valabilitatea autorizației, trebuie să plătești o altă taxă egală cu 30% din cuantumul taxei pentru eliberarea autorizației inițiale.
Autorizația de construcție și termene
În cât timp se eliberează autorizația de construcție
Autorizația de construire se eliberează solicitantului, direct sau prin poștă (cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire) în maximum de 30 zile calendaristice de la data depunerii documentației complete. Este foarte importantă verificarea și reverificarea documentației, anterior depunerii. Verificarea poate fi efectuată și de un avocat, specialist în materie. Depunerea incompletă a documentației poate oferi posibilitatea ca primăria să tergiverseze răspunsul, chiar și pentru un an de zile.
Conform art.7 din Legea 50/1991, Autorizația de construire se emite pentru executarea lucrărilor de bază și a celor aferente organizării executării lucrărilor, în cel mult 30 de zile de la data depunerii documentației pentru autorizarea executării lucrărilor de construcții. Astfel, persoana interesată de obținerea autorizației trebuie să se documenteze anterior destul de serios, nu doar în Legea 50/1991 privind autorizarea construcțiilor.
Cât timp e valabilă autorizația de construire
În primul rând, trebuie să știi că legea prevede că autorizația să fie eliberată în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data depunerii dosarului complet. În al doilea rând, e bine să ții seama de faptul că autorizația are o valabilitate de cel mult 12 luni de la data emiterii, interval în care ești obligat să începi lucrările. Valabilitatea autorizației se extinde pe toată durata de execuție a lucrărilor prevăzute prin autorizație, în conformitate cu proiectul tehnic.
În ultimul rând, trebuie să ai în vedere faptul că, dacă în timpul executării lucrărilor intervin modificări de temă privind construcția autorizată, care conduc la necesitatea modificării acesteia, atunci ești obligat să soliciți o nouă autorizație. Vestea bună este că, în astfel de cazuri, nu este necesară emiterea unui nou certificat de urbanism.
Cât timp poate fi prelungită autorizația de construcție
Investitorul poate solicita autorităţii emitente prelungirea valabilităţii autorizaţiei în cazul în care lucrările de construcţii nu au fost începute ori nu au fost executate integral în termenele stabilite. Prelungirea valabilităţii autorizaţiei de construire poate fi solicitată cu cel puțin 15 zile înaintea datei expirării termenului de valabilitate şi se poate acorda, potrivit Legii, o singură dată pentru cel mult 12 luni. Acordarea prelungirii valabilităţii autorizaţiei de construire este apreciată în baza examinării cererii în raport cu: interesul public; complexitatea lucrărilor autorizate; stadiul executării lucrărilor; cauzele care au dus la nerespectarea termenelor prevăzute în autorizaţie. Prelungirea valabilităţii autorizaţiei de construire reprezintă ultimul termen pentru executarea integrală a lucrărilor.
Ce se poate construi fără de autorizație de construcție
Numeroase tipuri de lucrări pot fi executate fără autorizație de construire. În principal, este vorba despre lucrări care nu modifică structura de rezistență sau aspectul arhitectural al construcțiilor. Conform Articolului 11 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, pot fi executate fără autorizație următoarele lucrări:
– reparații la împrejmuiri, acoperișuri, învelitori sau terase, atunci când nu se schimbă forma acestora și materialele din care sunt executate;
– reparații și înlocuiri de tâmplărie interioară și exterioară, dacă se păstrează forma, dimensiunile golurilor și tâmplăriei. În situația în care se schimbă materialele din care sunt realizate respectivele lucrări, cu excepția clădirilor declarate monumente istorice;
– reparații și înlocuiri de sobe de încălzit;
– zugrăveli și vopsitorii interioare;
– zugrăveli și vopsitorii exterioare, dacă nu se modifică elementele de fațadă și culorile clădirilor;
– reparații la instalațiile interioare, la branșamentele și racordurile exterioare, de orice fel, aferente construcțiilor în limitele proprietății. Montarea sistemelor locale de încălzire și de preparare a apei calde menajere cu cazane omologate, precum și montarea aparatelor individuale de climatizare și/sau de contorizare a consumurilor de utilități;
– reparații și înlocuiri la pardoseli;
– lucrări de reabilitare energetică a anvelopei și/sau a acoperișului – dacă nu se schimbă sistemul constructiv al acestuia, respectiv terasă/șarpantă – la clădiri de locuit individuale cu cel mult 3 niveluri, care nu sunt monumente istorice clasate sau în curs de clasare, respectiv situate în afara zonelor de protecție a monumentelor și/sau a zonelor construite protejate stabilite potrivit legii;
– lucrări de construcții funerare subterane și supraterane, cu avizul administrației cimitirului.
Dacă te afli în una dintre aceste situații și lucrările efectuate nu modifica arhitectura sau caracteristicile inițiale ale construcției. Poți spune că ai scăpat de câteva drumuri la primărie și poți începe imediat proiectul dorit.
Vrei să construiești mai ieftin? Obține de la noi estimarea costurilor principalelor materiale de construcție pentru primele etape
Să ne imaginăm că vrei să construiești o casă compusă din 4 camere cu o suprafață totală de 100 mp, doar parter. Date tehnice:
Suprafață = 100 mp
Lungime = 10 m
Lățime = 10 m
Înălțime pereți = 2,50 m
Fundație = 50 cm în interior, 50 cm în exterior
În urma discuției cu un constructor am determinat următoarele cantități de materiale de construcții pentru casa de mai sus pentru a ajunge în etapa „la roșu”. Consultanții de la Vindem-Ieftin.ro au oferit cele mai bune prețuri la materialele necesare. Costul total se regăsește în tabelul de mai jos.
Nr crt | Materiale de construcții | Cantitate | Preț Vindem-Ieftin.ro | Total |
1 | Beton C16/ 20 B250 S2 | 22 mc | 240,52 lei/ mc | 5291,4 lei |
2 | Cărămidă Porotherm 20 N+F | 140 mc | 14,43 lei/ buc | 57,720 lei |
3 | Plasă sudată Ø4x100x100x2000x6000 | 14 buc | 114,61 lei/ buc | 1604,54 lei |
4 | Fier beton Ø12 BST 500 | 1300 kg | 3,2 lei/ kg | 4160 lei |
68,775.94 |
Concluzii
Acest articol a fost realizat în vederea informării corecte a celor care au în plan proiectarea casei mult visate, apoi construirea acesteia în baza avizelor, acordurilor și a autorizației de construire, legal emise.
Linkuri legislație
http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/55794
https://legeaz.net/legea-50-1991/art-7
Lasa-ne o solicitare si te vom contacta pentru sfaturi si oferta de pret!
Block "block-footer-articole" not found
Top 5 tipuri de țiglă metalică și cum să le alegi în funcție de nevoi
oct.
De ce șipcile metalice sunt soluția perfectă pentru gardurile înclinate sau pe terenuri accidentate ?
oct.
Cele mai bune solarii legume
oct.
SOS Galați – Depozitele Virtuale renunță la adaos și susțin reconstrucția caselor afectate de Inundații
sept.
Depozit Virtual, selectată pentru MoonShotX : o oportunitate unică de creștere globală
sept.
Cum se Monteaza Vata Bazaltica ?
sept.