Screenshot 2024 04 05 144832

Concluziile primului forecast din industria materialelor de construcții

Primul Forecast Brunch din Industria Materialelor de Construcții, la care au participat lideri influenți din industrie s-a desfășurat în București în data de 28 martie. Această întâlnire a reunit producători importanți ce au discutat despre evolutia pieței, viitor, inovații și contextul regional actual și au clarificat tendințele anului 2024 pentru consumatorii finali.

Aici puteți vedea și descărca prezentarea cu toate detaliile discutate la Forecast.

Sectorul materialelor de construcții este esențial pentru economia națională, fiind receptorul celor mai semnificative investiții comparativ cu alte domenii, influențat puternic de fluctuațiile economice recente care modelează modul în care consumatorii și companiile își planifică strategiile și cheltuielile.

Cosmin Răileanu, CEO al Vindem-Ieftin.ro, lider al unui network market inovativ care conectează inițiatorii de proiecte de construcții cu un număr impresionant de peste 300 de furnizori locali oferind peste 35.000 de articole, a observat o reducere notabilă a sumei medii per comandă, coborând de la 12.000 de lei la aproximativ 9.000 de lei. Această tendință de prudență din partea consumatorilor, care își ajustează bugetele alocate pentru construcții, pare să fie o reacție la creșterea ratelor inflației și a costurilor, aspecte ce afectează profund alegerile de cumpărare și comportamentul general al clienților.

„Piața se îndreaptă către construcții mai modeste, optimizate. Clienții alocă mai mult timp în ceea ce privește decizia pentru orice investiție, fie ea mică sau mare.”, a explicat Flaviu Cazan, Head of Sales de la Vindem-Ieftin.ro.

Sectorul rezidențial, potrivit lui Marian Pârvu, director general al Wetterbest, a atins în 2023 aproximativ 60% din valoarea anului de vârf din 2021, evidențiind o scădere semnificativă. Marian Pârvu a subliniat că prețul continuă să fie principalul factor determinant în decizia de achiziție a materialelor de construcții și a mai specificat că prețul oțelului nu se va mai întoarce la nivelul dinaintea pandemiei. 

Prețurile materiei prime s-au menținut relativ constante timp de 15 ani, potrivit analizei Wetterbest, apoi au crescut cu aproape 30% și s-au stabilizat la 800 de euro pe tonă, după ce în trecut au atins 1.500 de euro/tonă prin acțiuni speculative. „Vindeam în jur de 30 de mii de tone pe an și acum suntem la 38 de mii de tone, semn că piața se stabilizează.”

Pentru a se adapta la condițiile de piață, Wetterbest a ales să-și varieze gama de produse, luând în considerare diminuarea interesului pentru construcțiile rezidențiale. Compania și-a extins aria de activitate spre sectorul construcțiilor agricole și de inginerie, diversificându-și astfel portofoliul. De asemenea, s-a observat o preferință emergentă din partea consumatorilor pentru proiecte de renovare, un domeniu care a cunoscut o ascensiune notabilă pentru Wetterbest în anul 2023, contrastând cu perioada anterioară dominată de noi construcții.

Wetterbest a investit anul trecut peste 10 milioane de euro în modernizarea liniilor de producție și a pariat pe diversificarea gamei de produse, pentru a-și asigura creșterea în 2024.

Gică Molnar de la TeraSteel, producător de panouri termoizolante pentru hale industriale, a menționat că în 2023 compania a înregistrat o cifră de afaceri aproximativ egala cu cea din 2022.

Privind spre inovație și investiții, TeraSteel a introdus pe piață Falt Solar, o inovație remarcabilă în tehnologia fotovoltaică pentru acoperișuri și fațade. Chiar dacă acest sistem este mai costisitor comparativ cu panourile fotovoltaice tradiționale, a stârnit un interes semnificativ, subliniind avantajele inovației și ale sustenabilității. Falt Solar combină funcționalitățile fundamentale ale acoperișurilor și fațadelor cu capacitatea de a produce energie electrică.

Peste 35% din producția TeraSteel este exportată în țările din fosta Iugoslavie, Albania, Ungaria, Bulgaria, Republica Moldova și Ucraina.

Potrivit lui Cristian Mătăsel, director general al Metigla, producător de țigle metalice și sisteme de închidere pentru acoperișuri, creșterea prețurilor la materialele de construcții metalice reflectă majorările semnificative de pe piața internațională a metalelor, deși aceste materiale contribuie doar cu 15% la costurile totale ale proiectelor de construcții. Acest lucru subliniază o dependență semnificativă de producătorii de metal și relevanța prețului ca factor decisiv în alegerile clienților.

În 2023, Metigla a investit 8 milioane de euro din fonduri proprii pentru a dezvolta două unități de producție de 5.500 mp, echipându-le cu sisteme de robotizare avansate, o nouă linie pentru producerea sistemelor de drenaj și instalând panouri solare pentru a promova utilizarea energiei regenerabile.

Pe parcursul aceluiași an, Metigla a observat o creștere a veniturilor cu 5% și o expansiune de 25% în volumul materialelor comercializate, o tendință estimată să continue și în 2024. Aproximativ 10% din totalul producției Metigla este destinat exportului, vizând piața din Congo și țările Benelux.

Atât Marian Pârvu, cât și Cristian Mătăsel, au subliniat scăderea proiectelor noi de construcții și orientarea către proiecte de renovare, adaptându-se la noua realitate economică.

Cătălin Pavel, fondatorul MTC – Construct, deține o unitate de producție în Tecuci, județul Galați, specializată în producția de tablă cutată, șipci și țigle metalice,  și gips-carton. Acesta a precizat că portofoliul de clienți MTC vine în principal din zona  proiectelor rezidențiale, unde au înregistrat o creștere semnificativă, în special în vânzările de țiglă metalică și de modele nou introduse pe piață.

În anul 2023, compania a înregistrat o creștere de 10% a cifrei de afaceri și de 25% a volumului de materiale vândute. Anul 2024 a început, de asemenea, cu o creștere de 25%. Principala provocare cu care se confruntă rămâne costul euro-fierului.

Cristian Găvan, CEO al MAM Bricolaj, a precizat că anul trecut a fost la nivelul anului 2022.

„Am înregistrat 333.000 de tranzacții, o creștere în numărul de tranzacții, dar o scădere în valoarea coșului”, a explicat Cristian Găvan. El a subliniat că tendința descrescătoare este deja vizibilă în vestul Europei și că vor începe să se înmulțească și la noi falimentele și insolvențele din segmentul dezvoltatorilor de proiecte rezidențiale: „Puterea de cumpărare a scăzut, dobânzile au crescut și acum plătim nota de plată din pandemie.”

Marius Alexe de la MAM Bricolaj a evidențiat impactul negativ al diminuării construcțiilor noi asupra trendului descendent al economiei. O provocare adițională menționată a fost reprezentată de obstacolele în obținerea finanțării, exacerbate de creșterea indicelui ROBOR, care exercită presiune asupra consumatorilor și producătorilor, restrângând capacitatea lor de a investi. Deși a observat o retragere în sectorul rezidențial, Alexe a notat o expansiune în proiectele industriale, oferind o perspectivă pozitivă. El a accentuat că inovația și flexibilitatea vor fi cruciale pentru industrie în anii ce urmează.

Cristian Mercioniu, fondatorul Eco Partnersheep, construiește o fabrică de procesare a lânii pentru izolații de construcții, după ce a obținut un ajutor de stat pentru o investiție totala de 35 de milioane de euro, din care 22 de milioane provin din ajutorul de stat. 

Antreprenorul construiește o fabrică de mari dimensiuni, în județul Olt, pe o suprafață de 12.000 mp pentru a prelucra lâna, clasificată ca deșeu de categoria a III-a, conform legislației în vigoare, și transformând-o în produse ecologice pentru industria construcțiilor, agricultură, farmaceutică și cosmetice. 

Aceasta investitie va contribui la stoparea mai rapid a aruncării la gropi de gunoi a  peste 200 de milioane de tone de lână, la nivelul întregii UE. 

Fabrica va utiliza predominant panouri fotovoltaice pentru necesitățile sale energetice, planificând, în același timp, să genereze peste 200 de locuri de muncă noi.

Reprezentantul fabricii a comunicat că, odată cu începerea operațiunilor, se vor procesa inițial 25.000 de tone de lână pe an, cu un obiectiv de a extinde capacitatea la 36.000 de tone pentru a valorifica integral resursele lânii locale. În etapa ulterioară de expansiune, fabrica intenționează să înceapă procesarea lânii importate din statele membre ale Uniunii Europene.

Eco Partnersheep a stabilit deja o rețea de centre de colectare la nivel național, pentru a colecta lână. Compania oferă fermierilor care furnizează lâna acoperirea costurilor de tundere a oilor. Pentru Cristian Mercioniu următorii ani aduc mai multe oportunități celor care oferă soluții sustenabile, verzi, inovatoare care respectă noile reglementări ESG la nivel european.

Răzvan Anastasoaie de la Kaminhorn, producător de coșuri de fum, menționează că, în cursul anului 2023, sectorul nerezidențial a înregistrat o expansiune de 20%, echilibrând astfel declinul de 20% din domeniul rezidențial. Pentru 2024, el anticipează o continuare a creșterii în segmentul nerezidențial.

Acesta remarca faptul că producătorii români oferă produse de bună calitate și că beneficiarii care achiziționează produse din producția locală au materiale de construcții și soluții durabile, inovatoare, la standarde europene.

Kaminhorn și-a propus o creștere de 20% anul acesta, după ce în 2023 a simțit efectele scăderii construcțiilor noi în segmentul rezidențial. „Anul trecut am avut o scădere de 20% pe zona rezidențială. Scăderea a fost compensata integral de creșterea comenzilor pe zona industrială.” a declarat Răzvan Anastasoaie

În anul 2023, Kaminhorn a investit 1,5 milioane de euro, beneficiind de un milion de euro din finanțări europene, pentru a extinde și varia capacitățile sale productive. Răzvan Anastasoaie a clarificat: „Este vorba de o tehnologie nouă care crește capacitatea de producție cu 150%”,  a explicat Răzvan Anastasoaie.

Claudiu Burtoiu de la Stagge, companie ce construiește case pasive din CLT, a observat o conștientizare sporită a consumatorilor în legătură cu gestionarea finanțelor personale, arătând un interes crescut pentru investiții pe termen lung și pentru economiile generate de diferențele fiscale între casele tradiționale și cele pasive. Atracția către locuințe cu eficiență energetică este în ascensiune, prioritatea pentru un stil de viață sănătos și confortabil câștigând teren. El prognozează o cerere în creștere pentru case pasive în anul curent.

Este crucial pentru toți participanții din domeniul construcțiilor pasive să promoveze educația și conștientizarea clienților despre selecția materialelor de calitate și conformitatea cu normele de eficiență energetică. Educarea efectivă a consumatorilor este fundamentală pentru a construi încredere și pentru a stimula progresul durabil în industrie.

Ileana Botez, reprezentantul Bursei de Valori Mobiliare București a menționat ca este important ca vocea producătorilor de materiale de construcții  să fie ascultată de autoritățile locale și europene, pentru ca reglementările comunitare să fie corectate și să susțină eficient producția și concurența în condiții echitabile a producătorilor locali.

Ileana Botez a precizat pentru cei prezenți ca deși listarea la bursă a companiilor presupune pregătiri și un proces elaborat, aceasta ramane un instrument foarte eficient de dezvoltare, mai puțin costisitor decat alte instrumente de finanțare, asigurând continuitatea afacerilor, vizibilitatea acestora și popularitatea lor. Aceasta a menționat și faptul că afacerile de familie pot fi finanțate prin același mecanism, precum și faptul că în alte țări companiile de familie funcționează neîntrerupt pe durata mai multor generații, unele chiar timp de secole. 

Ileana Botez consideră ca asigurarea continuității afacerilor timp indelungat este un motor de prosperitate economica la nivelul multor țări dezvoltate și o tradiție ce e benefic sa fie adoptată și fructificata și de către antreprenorii români.

În concluzie, la eveniment, producătorii au accentuat necesitatea de a educa beneficiarii despre riscurile și problemele legate de utilizarea materialelor de construcții mai puțin costisitoare și despre importanța supravegherii riguroase de către entități precum Inspecția în Construcții pentru a asigura conformitatea pe piață.

Dezbaterile au atins și alte probleme precum deficitul de forță de muncă în sector, competiția dezavantajoasă venită din partea importurilor din afara UE, volatilitatea legislației fiscale și complexitatea procedurilor administrative.

Dată fiind această conjunctură, firmele prezente și-au exprimat intenția de a manevra cu circumspecție prin această perioadă plină de incertitudini, adaptându-se la dinamica pieței și antrenându-se să prevadă și să răspundă la așteptările variabile ale consumatorilor.

La finalul Forecast Brunch, Cosmin Raileanu, CEO-ul Vindem Ieftin și organizatorul evenimentului, a multumit jurnaliștilor ce au ales sa fie prezenți la eveniment și să transmită informațiile discutate de producători, către publicul larg, pentru o mai bună informarea a acestuia.

Când este mai profitabilă începerea unui proiect de construcție rezidențial sau nerezidențial?

Pentru proiectele de construcții rezidențiale, deși prețurile materialelor au cunoscut o creștere recentă, se constată acum o tendință de stabilizare, fără perspective de scădere pe termen scurt, influențată de normele ESG. Prin urmare, momentul actual ar putea fi propice pentru cumpărarea materialelor la un tarif mai convenabil decât cel anticipat pentru viitor.

În același timp, creșterea disponibilității echipelor de construcție și șansa de a le angaja la prețuri mai mici, datorită diminuării numărului de permise de construire în 2023 și la începutul anului 2024, oferă un beneficiu considerabil. Acest context poate facilita accelerarea finalizării proiectelor și scăderea costurilor totale.

În contextul pieței imobiliare din România, care continuă să prezinte unul dintre cele mai scăzute grade de neocupare în sectorul rezidențial din UE, începerea unui proiect rezidențial sau nerezidențial acum pare să fie o decizie înțeleaptă. Cererea mare pentru construcții nerezidențiale, în raport cu oferta limitată, sugerează că sectorul nerezidențial este în plină expansiune, ceea ce oferă oportunități valoroase pentru dezvoltatori.

În concluzie, momentul potrivit pentru începerea unui proiect de construcție rezidențial sau nerezidențial, din perspectiva costurilor și a soluțiilor tehnice, pare să fie cel prezent. Pentru ca proiectele să aibă succes în 2024 și în următorii ani este esențial ca beneficiarii și dezvoltatorii să analizeze atent condițiile pieței și să consulte experți în domeniu pentru a se asigura ca au găsit cea mai bună formulă de a se încadra în buget și de a avea o construcție solidă, conformă cu standardele de eficiență energetică și cu cele de siguranță,  înainte de a demara următorul proiect.